Thursday 2 November 2017

Us Taz Zaharuddin Abd Rahman Forex


Zaharuddin Abd Rahman Tidak dinafikan sistem kewangan Islam yang wujud hari ini Masih banyak kelemahan dan kekurangannya. Dari pelbagai Jenis sudut, sama ada dari sudut Rangka kewangan Dunia yang mengcengkam, sistema perundangan Yang banyak kalanya Tidak bersedia dan Tidak menepati, pemegang Saham perbankan Islam yang 8216tidak Ihsan Serta terlalu Mengejar keuntungan, sistem perkomputeran dan pengiraan yang Masih Lagi 8216terpaksa mengikut rentak majoriti yang konvensional, Produk perbankan Islam Yang Masih terbawa-Bawa kehendak pelanggan berminda konvensional, pelanggan Yang terlalu 8216demand kesempurnaan pada Praktis perbankan Islam tetapi diri sendiri terlalu jahil tentang Fiqh Muamalat dan kewangan Moden hingga akhirnya menjadi Racun kepada UMAT Islam, sistem matawang fiat yang direka, dicipta Dan diatur Tidak dengan cara yang betul dan panjang Lagi senarainya jika ingin saya kongsikan di Sini. Dari senarai Panjang tersebut, Hanya Satu Yang ingin dikongsikan bersama Dalam tulisan ringkas padat ini. Iaitu Topik berkaitan sistem pengendalian matawang yang menyukarkan perubahan untuk melahirkan sistema kewangan Islam yang terbaik. Kesalahan pengendalian Dan regulasi matawang hari ini Telah diakui Oleh begitu ramai Pakar dari kalangan musulmano dan Bukan Islam sebagai salah Satu punca berlakunya kegawatan demi kegawatan. Di Dalam Forum Kewangan Dunia di Ginevra 2010, Baru-Baru ini, Pengerusi Majlis Syariah Kesatuan Kewangan Islam Sedunia (AAOIFI) yang Juga Naib Presiden Darul Uloom, Karachi, Syeikh Mufti Taqi UThamni Telah berusaha berkongsi pandangan sebagai mewakili majoriti besar ulama dan Ahli Ekonomi Islam berkenaan matawang sistema. Beliau cuba membawa menyedarkan pemimpin-pemimpin Negara maju untuk membuat Satu perubahan Radikal jika Benar-Benar ingin mengelakkan berulangnya 8216serangan kejatuhan Ekonomi di masa akan Datang. Sesuai programma dengan tema tersebut yang cuba mencari punca dan penyelesaian bagi kegawatan ekonomi Baru-Baru ini. Benar, di waktu dan ketika ini, Yang Praktikal Adalah dengan cuba meyakinkan pemimpin Negara maju ini untuk berubah, ITU Adalah salah Satu cara terbaik untuk mempengaruhi sistema besar kewangan dunia untuk berubah dan dibaikpulih sedikit sedikit demi. Memang kita boleh menunjuk 8216lagak untuk mempertikai ITU dan dan ini mengkritik sistema kewangan Islam dengan pelbagai tuduhan keras selagi menumpang di ATAS sistema kewangan konvensional dan Kertas menggunapakai matawang fiat. Namun pandangan ideale semata-mata yang Tidak menjejak di Bumi Meals akan Gagal menyakinkan pemimpin Negara maju untuk berubah, Lalu ia akan Kekal menjadi mimpi dan Idaman Sahaja. Atas dasar itu, Kita bersyukur dan berterima kasih atas Usaha Syeikh Taqi Uthmani yang amat Cemerlang. Beliau idea mengusulkan perubahan Praktikal yang mesti dilakukan Oleh Dunia bagi menghasilkan sesebuah sistema kewangan yang Lebih Dinamik dan Selamat Datang di masa akan. Salah satu cadangannya patut difahami sebaiknya Oleh Kita semua, selaku UMAT l'Islam sendiri. Kerana bagaimanakah boleh kita mengharapkan perubahan Hanya dari minda dan tangan pemimpin Barat Sedang kita sendiri Tidak faham APA yang sepatut dan yang Tidak. Justeru, di kesempatan ini saya ingin menegaskan Satu perkara Sahaja. Tanpa niat untuk mengulas Secara mendalam perihal matawang EMAS dan praktikalitinya di Dunia Moden, sebenarnya ada Satu ISU yang Lebih base tersebut dari ISU, yang Tanpa memahaminya, EMAS Dinaro matawang (jika mampu dilaksana) Juga Akan tetap Gagal Dalam membentuk Sebuah sistema Ekonomi yang Islamik dan stabil. Ia Adalah ISU kemestian untuk mengembalikan fungsi matawang Dalam Islam. KEMBALIKAN FUNGSI ASAL MATAWANG Imam Abu Hamid al-Ghazali sejak 900 tahun dahulu Telah menegaskan fungsi asal dan ASAS bagi matawang menurut perspektif Islam. Beliau berkata Penciptaaan dirham dan dinari (matawang EMAS Dan Perak) Adalah Benar-Benar Satu Rahmat dari Allah taala, kedua-duanya pada hakikatnya tiada nilai tersendiri yang Boleh dimanfaatkan Oleh manusia (seperti untuk Makan dan minio), tetapi akhirnya semua manusia memerlukannya disebabkan semua manusia memerlukan Nilai Suatu komoditi (barang) untuk ditukarkan bagi mendapatkan keperluan asasi makanan dan pakaiannya. Atas sebab itu, transaksi Yang melibatkan pertukaran barangan Antara Satu sama Lain Tidak dapat dielakkan, Namun masalahnya, bagaimana untuk diukur nilai sesebuah barang dan ditetapkan harganya Justeru keperluan ITU, semua barangan keperluan ini memerlukan Satu barang perantaraan yang Boleh menjadi ukur rujuk Bagi Nilai. Maka Itulah gunanya dinaro dan dirham ini (Wang EMAS Dan Perak), kedua-dua logam berharga ITU akan menjadi Ukuran nilai sesuatu barangan rimasto kerana KEDUANYA TIDAK MENJADI OBJEKTIF Jual beli, Hanya menjadi perantaraan, Jika kedua menjadi sistema seluruh OBJEKTIF ia ekwangan akan Rosak DAN TERGANGGU. Kerana Itulah Allah menciptankannya, melalui perantaraannya, pertukaran barangn kepelruan yang menjadi sasaran dan oibjektif Jual beli akan terjamin keadilannya. Dari penerangan Imam Al-Ghazzali ini, Jelas pendirian Ekonomi Islam berkenaan matawang Tidak kira ia dari Jenis EMAS, Perak atau Kertas fiat Adalah: - a) Matawang mestilah Hanya sebagai perantara bagi tranksaksi jualbeli komoditi sebenar Sahaja dan ia sendiri Bukan komoditi. b) Matawang mesti menjadi Panduan Ukuran nilai sesuatu Barang keperluan. Kedua-dua condizioni Costi di ATAS Saling berkait, Tanpa Salah Satu, ia akan Gagal menjadi matawang yang dikehendaki Oleh Islam. Ini Juga konsep yang Telah diakui tepat Oleh para Ahli Ekonomi seluruh Dunia, khususnya economista musulmano. Malangnya, di ketika Ahli cerdik dribbling ini menyarankan dan mengakuinya, pemimpin politik dan dan taikon kewangan regolatore Badan Utama kewangan dunia Tidak mahu menrima Pakai cadangan dan pandangan tersebut, Tidak ia rimasto Adalah akibat ketamakan melampau Puak korporat dan Politik ini. Kesannya, hari ini matawang selain dijadikan sandaran nilai dan medio perantara jualbeli, IA sendiri Telah dijadikan sebagai KOMODITI yang Juga barang yang dijual dan dibeli. Dalam Bahasa mudahnya, EMAS dan matawang sendiri dijadikan sebagai objektif Dalam sesuatu transaksi jualbeli, IA sepatutnya Hanya menjadi perantara Namun Kini, fungsinya Telah disalahgunakan sehingga menjadi barang jualan dan akhirnya menyebabkan nilainya Tidak Lagi stabil (fluttuare). Ini fungsinya mencacatkan yang sepatutnya dijadikan sandaran atau Ukuran bagi nilai komoditi Lain. Matwang yang dijadikan sandaran nilai sepatutnya mempunyai nilai yang hampir tetap, Tidak terlalu banyak berubah dan bergerak. Hanya dengan itu, inflasi dapat dikawal dan jualbeli menjadi stabil dan Keadilan tersebar. Namun apabila matawang hari ini di jadikan komoditi, Nilai sendiri Tidak terkawal. Selain Melihat Nilai matawang Kertas, cuba Lihat Juga nilai EMAS hari ini, bukankah ia Juga Turun Naik dengan agak kerap..itu tanda EMAS yang wujud hari ini diperlakukan Secara Salah Oleh manusia. Atas sebab itu, Hatta Jika hari ini kita sibuk menginginkan EMAS untuk dijadikan matawang, Namun dengan sikap atteggiamento dan yang menggangap matawang sebagai komoditi, EMAS dan Perak ITU sendri gioco di parole akan Gagal berfungsi sebagai matawang yang Oleh diinginkan Islam. Itulah Sebab, Perlu difahami, kejayaan menjadikan EMAS sebagai matawang Belum boleh dianggap Satu kejayaan mengislamkan Ekonomi sama sekali, Malah Masih amat Jauh. Malah, apa Yang Lebih Perlu diperbetulkan Adalah sikap, kefahaman dan sistema regulasi kewangan Dunia hari ini. Sistem matawang EMAS dan Perak ini gioco di parole bukanlah diperkenalkan Oleh Rasulullah, Malah ia Telah wujud sebelum dari Kebangkitan Rasulullah. L'Islam menerima Pakai dua logam berharga ITU sebagai matawang dan Hanya mampu di ISLAMKAN apabila condizioni Costi-condizioni Costi urusniaga matawang yang digariskan Oleh Baginda Nabi DIPENUHI. Justeru, Hanya memperjuangkan matawang EMAS Bukan Segala-galanya bagi Sebuah Ekonomi dan kewangan Islam. Justeru, janganlah ada yang menyangka bahawa sistema kewangan Islam akan Hanya menjadi Benar-Benar Islam apabila menggunakan EMAS dan Perak sebagai matawang. Tidak semudah ITU. Malah dengan fiat denaro ini sistema Juga kewangan Islam mampu dicapai jika regulasi dan pengurusan matawang Berjaya direfomasikan kepada cara yang betul, sama ada cara ia dikeluarkan, Edaran, kawalan dan penggunaannya. MENYEDIHKAN BILA EMAS DIJADIKAN ALT PELABURAN Lebih menyedihkan, di ketika laungan dan desakan untuk mengembalikan EMAS dan Perak sebagai matawang dipukul Canang Oleh UMAT sebahagian Islam, individu Yang sama Juga kelihatan sibuk memperdagangkan EMAS dan menjadikannya sebagai sebagai Bahan pelaburan. Mereka sibuk membeli EMAS Dalam bentuk jongkong yang dijual Oleh Banca pubblica, Maybank melalui akaun pelaburan emasnya, atau melalui Syarikat-Syarikat rimasto disimpan untuk dan kemudian dijual bagi memperolehi Untung atas perbezaaan hari ini dan masa hadapan. Kemudian mereka menggembar-gemburkan kononnya melabur Dalam EMAS Adalah Islamik dan menepati Islam. Hakikatnya ITU Adalah dakwaan terseleweng mereka, IA tersasar dari falsafah matawang yang Oleh digariskan Imam Al-Ghazali, Dan maggioranza ilmuan Islam. Memang Benar, walaupun Secara kontraknya Jual beli mereka Adalah SAH apabila menepati condizioni Costi serah terima pada Satu masa dan sama timbangannya (Yadan bi Yadin mithlan mihtlin bi). tetapi hakikatnya tindakan ITU tersasar Dari maqâsid al-Sharia kepada penciptaan EMAS dan Perak ITU sendiri. Malah Jika Benar-Benar Satu hari kelak EMAS dijadikan matawang, individu sebegini Yang sistema merosakkan akan kewangan Islam di ketika ITU. Mengapa Kerana mereka terlibat Dalam mengubah fungsi EMAS dan Perak yang sepatutnya menjadi matawang kepada komoditi dan objektif untuk membuat Untung ATAS perubahan Nilai. Selagi mereka melaksanakan Kerja ITU, selagi Itulah EMAS Juga TIDAK SESUAI matawang dijadikan. Kelak nanti syiling-syiling matawang EMAS semuanya disimpan dan disorokkan dari gunapakai, kerana ingin menunggu nilainya menaik. Tatkala ITU ia akan tergolong Dalam erti ihtikar yang diharamkan. Perlu difahami, EMAS Yang Sudah dibentuk menjadi perhiasan seperti Gelang, rantai, CinCin dan sepertinya Tidak dilarang untuk dijadikan komoditi atas sifatnya yang Telah bercampur dengan abilità pembuatan dan ditokok tambah Pula dengan Batu Permata dan sebagainya. Tatkala itu, barulah boleh diambil Untung ATAS jualannya. BAGAIMANA KONTEKS HARI INI MATWANG Kertas Disebabkan matawang EMAS Masih Tidak wujud di ketika ini, Maka Bagi memastikan sistema kewangan Lebih stabil dan Selamat pada pandangan Islam, Maka apa Sahaja yang menjadi Galang Ganti kepada matawang EMAS dan Perak Juga TURUT wajib DIKENDALI SESUAI SEBAGAI MATAWANG Bukan KOMODITI . Kesatuan Fiqh Islam sedunia, sistema Akur kepada kewangan dunia yang dipegang Oleh Bukan Islam, mereka mengatur dan menjadikan Kertas sebagai matawang. Maka ATAS dasar hajiat. ulama sedunia bersama Pakar Ekonomi Islam membuat keputusan keharusan untuk mengunnapakai matawang Kertas Namun mestilah diuruskan menepati cara urusan EMAS dan perak. Iaitu dari sudut hukumnya dan juga cara pengendaliannya sebagai matawang, iaitu Tidak Harus dijadikan komoditi. Atas sebab itu, forex trading walaupun dibuat individuare tetapi untuk mengabil Untung atas perbezaan Nilai matawang, Adalah Juga HARAM di Dalam Islam kerana ia Lebih kepada spekulasi dan perjudian. Di samping ISU-lain ISU seperti gharar dan keterlibatan riba Dalam leva. Apapun, Yang Pasti Perniagaan forex trading Wang Kertas pelbagai Negara Adalah untuk menraih Untung atas perbezaaan nilai matwang Adalah HARAM kerana ia Adalah Judi dan penyebab mudarat kepada sistema Ekonomi dunia dan penyumbang kepada inflasi Serta ketidakstabilan Nilai matawang. Bank-banca Selia Islam di seluruh dunia Juga dikawal Oleh Majlis Syariah Masing-agar Masing tiada Unsur spekulasi Dalam setiap forex trading mereka. Hanya forex untuk tujuan lindung nilai (copertura) Sahaja dibenarkan. Itulah Juga keputusan Majlis Shariah Bank Negara Malaysia. Forex trading untuk raih Untung atas perbezaan nilai matwang Tidak dibenarkan Oleh MAJORITI Majlis Syariah banca-banca Islam walaupun ia dibuat Secara posto. Hasilnya, Kita Perlu faham, matawang Kertas (fiat money) Yang wujud hari ini Juga mestilah TIDAK dijadikan komoditi, sama seperti EMAS dan Perak. Itulah yang diwarwarkan Oleh Syeikh Taqi Uthmani semasa Forum Kewangan Dunia. Bagi mengurangkan masalah di sistema Dalam Ekonomi semasa. Sebagai Jalan Pertama untuk mewujudkan sistema Ekonomi Adil dan menepati Islam. Malangnya dicelah-Celah ketamakan manusia hari ini, matawang Kertas fiat hari ini menjadi turut Bahan sasaran dan objektif keuntungan. Bukan Sahaja terlibat banca-banca, Malah ramai individu Juga rambang mata berniaga FOREX piattaforma melalui internet, Walau ia ditegah Oleh kerajaan, semuanya Tidak diendah Lagi. Mereka membeli matawang sesebuah Negara (Euro sebagai contoh) untuk disimpan sebagai pelaburan bagi menunggu nilainya menaik untuk dijual kembali di pasaran. Inilah punca Dan penyebab Kelam Kabut Ekonomi dunia. Sama ada ia dilakukan Oleh Industri perbankan atau individu. Kesemuanya BERDOSA. Imam Al-Ghazzali berkata. Jadinya, barangsiapa Yang memulakan berjualbeli matawang (untuk mendapat keuntungan perbezaan Nilai), tindakannya sendiri Telah BERCANGGAH dengan objktif Asal penciptaan matawang. Jika dibenarkan mereka berbuat demikian, kelak matawang ITU sendiri akan menjadi tumpuan dan objektif Lalu akan bermulalah perbuatan ihtikar (tesaurizzazione) Simpan untuk tunggu Naik di prezzo dan Jual 1 Falsafah larangan dan objktif ini Oleh dijelaskan Syeikh Taqi Uthmani dapat Visualizzati di recente dengan Jelas dari pengharaman riba dan penghalalan Jual beli sebagai Ganti kaedah untuk mendapat Untung. PENYELESAIAN TEPAT DAN TIDAK Pelik Sebenarnya cadangan ini tidaklah ganjil dan Pelik, Malah ia Juga Telah dicadang Oleh ramai Pakar Ekonomi termasuk yang Bukan beragama Islam. Contohnya selepas berlakunya kegawatan pada tahun 1930 una, 8216Economic comitato di crisi Telah dibentuk Oleh Southampton Camera di Commercio. selepas perbincangan Dan diskusi mendalam mereka menyatakan: Al fine di garantire che il denaro svolge la sua vera funzione di operare come mezzo di scambio e la distribuzione, è auspicabile che si dovrebbe cessare di essere scambiato come una merce. 2 Malah Suatu percubaan Praktikal Telah dicuba dan didedahkan Oleh seorang Ahli Ekonomi Bernama Margrit Kennedy di Dalam bukunya bertajuk interesse e l'inflazione denaro gratuito. modello gratuito Beliau memaklumkan Hasil percubaan pelaksanaan interesse DAN MATAWANG TIDAK DIJADIKAN KOMODITI yang dilakukan di Pekan kecil Austria pada tahun 1932- 1933, dia menyatakan. Quando più di 300 comunità in Austria ha cominciato ad essere interessati ad adottare questo modello, la Banca Nazionale Austriaca ha visto il proprio monopolio in via di estinzione. E 'intervenuto contro il Comune. 3 Beliau Juga bersama beberapa Pakar Ekonomi di Stati Uniti d'America Telah berusaha bagi mencadangkan sistema alternativo ini kepada kerajaan USA pada tahun 1933, tetapi semua cadangan mereka ditolak. Syeikh Taqi menegaskan. Al fine di salvare il mondo da queste cattive conseguenze, commercio di denaro stesso deve essere interrotto. Lo scambio di valute diverse è, naturalmente, inevitabile ai fini del commercio internazionale, per il quale una valuta deve essere venduto per un'altra valuta, e un margine di profitto per il venditore può essere integrato nel tasso di cambio. Per quanto riguarda tali operazioni di cambio vengono effettuate per il vero e proprio scopo di scambi transfrontalieri di merci reali, non può rappresentare un problema. Il problema sorge quando lo scambio di valute è pensato per le transazioni speculative in denaro stesso. Purtroppo, la maggior parte delle operazioni in valuta effettuate sul mercato sono puramente speculativa. 4 Ertinya. Bagi menyelamatkan Dunia dari Kesan Buruk, penjualbelian matawang mesti dihentikan, Namun begitu, pertukaran matawang berbeza adakalanya Tidak dapat dielakkan bagi keperluan Antarabangsa perdagangan, Yang mana memerlukan pertukaran dan jualbeli matawang berbeza. margine di Dan keuntungan penjual mungkin Telah dimasukkan Dalam Nilai tukaran. Biasanya pertukaran dari Jenis ini yang didasari Oleh ASAS tujuan-tujuan perdagangan komoditi sebenar, IA Tidak banyak mengancam Ekonomi. Masalah sebenar Hanya berbangkit apabila pertukaran matawang dibuat bagi tujuan spekulasi Dalam nilai matawang ITU sendiri. Amat Malang apabila didapati maggioranza transaksi pertukaran matawang dibuat Adalah atas dasar spekulasi Tulen (Judi). Bayangkan, Con una quantità globale del commercio internazionale pada tahun sekitar 2008 Stati Uniti 32.000 miliardi, 5 iaitu purata US88 miliardi setiap hari, Mankala 8216daily fatturato Bagi mercati valutari globali Pula dianggarkan pada nilai USD 3980 miliardi, 6 iaitu, 45 kali ganda Lebih besar Dari jumlah internazionale commercio. Ini bermakna Hanya 2 daripada pertukaran matawang Benar-Benar didasari Oleh Oleh permintaan sebenar kerajaan dan peniga. Baki 98 Adalah dilakukan atas dasar spekulasi yang akhirnya menyebabkan inflasi di seluruh dunia dan menjadi salah Satu punca ketidakstabilan Ekonomi Dunia dan kegawatan. 1) Wajib mengembalikan fungsi matawang kepada asal iaitu penentu nilai barangan (komoditi) Dan perantara kepada prose jualbeli komditi. 2) Tidak menjadikan matawang Samada Wang fiat atau EMAS dan Perak sebagai komoditi kerana ia Hanya akan merosakkan sistema nilai dan Ekonomi Serta menambah inflasi. 3) Haram hukumnya menyertai FOREX Trading melalui internet di peringkat individu kerana bercanggah dengan undang-undang Negara dan banyak syubhatnya di sisi undang-undang Islam. 4) Setiap penasihat Syariah banca-banca Islam wajib menyemak kembali fatwa mereka (jika ada yang membenarkan) yang membenarkan seliaan banca mereka berniaga FOREX Trading Walau mematuhi condizioni Costi Serah terima sertamerta. 5) Kerajaan Malesia Amat patut mengenengahkan idea ini kedalam perbincangan ekonomi dengan Negara-Negara maju di seluruh dunia. Saya Yakin mereka SEDAR, Hasil membenaRKAN matawang sebagai KOMODITI Inilah yang menjadikan Malesia sasaran George Soros pada tahun 1997. Tanyalah Dr Mahathir tentang hal ini. 6) PAS dan Pakatan Rakyat Juga patut menjuarai ISU ini Di Pentas Nasional dan globale. Jangan biarkan Syeikh Mufti Taqi Uthmani keseorangan Dalam lontaran ideanya. 7) Kepada penyokong-penyokong matawang EMAS dinar, Jangan eun terlibat Dalam perdagangan EMAS jongkong sebagai komoditi kerana anda Adalah punca kegagalan sistema ITU diyakini Oleh Barat kerana nilainya Juga turut akan menjadi fluttuare kerana anda. 8) forex YANG DIBENARKAN hanyalah a) Untuk lindung nilai (copertura) b) untuk Tukar duit kerana urusan Luar Negara (yang biasanya Tukar di cambio valute) ec) del forex tukaran matawang yang diperlukan kerana perdangangan komoditi di peringkat Antarabangsa yang memerlukan penggunaan matawang berbeza. 9) FOREX trading untuk raih keuntungan yang dilakukan Oleh individu sebenarnya kecil sekali berbanding FOREX yang dilakukan Oleh Bank Negara Malaysia dan banca-banca Komersial. Kerajaan Malesia sepatutnya MENIMBANG KEMBALI dasar FOREX yang besar ini dahulu terlebih. Bukankah dahulu BNM pernah Rugi berbillion ringgit akibatnya. Kesimpulannya kedua-dua Forex dari institusi dan perseorangan sama sekali Tidak menepati maqâsid Shariah dan merosak fungsi matawang. 10) Sekadar menyimpan EMAS untuk diri sendiri di kemudian hari, tiada masalah di sisi Islam dan maqâsid Shariah. Apa yang saya sifatkan sebagai bermasalah Dalam tulisan ini Adalah yang Simpan EMAS sekejap, Jual kemudian, kemudian Simpan Balik, kemudian Jual semula. Iaitu mereka yang menjadikan EMAS untuk commercio Secara kerap kerana meraih Untung perbezaaan nilainya. Jadi, Jangan salah faham tulisan ini sebagai un totale melarang Simpanan EMAS. Terima kasih kepada sesiapa yang mampu membaca sehingga TAMAT artikel ini dan khusunya bagi mereka yang mampu memahami tulisan ini. Sampaikanlah ia kepada sesiapa yang mampu memgambil manfaat darinya. Zaharuddin Abd Rahman 1 Februari 2010Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak Ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing dan juga Perniagaan Forex. Bagaimana pula Jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan Oleh mediatore dengan melayari internet. Kemudian memperolehi Untung dari jualan dan belian matawang Asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, eun Perlu memahami dua Jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang ringgit anda ke Dalam Satu Syarikat yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik satu piattaforma atau Syarikat untuk menjalankan Jual beli Wang Dan Asing Simpan. Semua transaksi dijalankan Oleh anda sendiri, Syarikat Hanya menyediakan piattaforma dan mengambil upah perkhidmatan Sahaja. Pertama. Hukum Bagi melabur Dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata Wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu Negara terhadap matawang Negara lainnya Yang melibatkan pasar-pasar matawang Utama di Dunia Selama 24 marmellata Secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang Adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut Garis Panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah Dan terima) Dalam waktu Yang sama ia disebut Dalam hadis sebagai Yadan Yadin bi. Dalam Bahasa Inggerisnya Adalah sulla base posto. Ia Datang banyak hadis Antara yang paling Utama Adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (pada Satu masa) Jenis dan sekiranya berlainan, Maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat musulmana, no 4039 no hadith. 119). b - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan serentak Secara (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-Hadis di ATAS menyebut perihal displin Islam Dalam pertukaran EMAS dan Perak. Untuk Informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (banconota) Juga Adalah sama dengan displinnya EMAS dan Perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai mezzo di scambio. Justeru setiap displin dan condizioni Costi transaksi yang melibatkan EMAS dan Perak Juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX Dalam matawang yang diuruskan Oleh Syarikat konvensional Sudah Meals Tidak akan menjaga condizioni Costi ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan Oleh institusi Konvensional Adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue avanti (nilai masa hadapan) Yang tergolong Dalam Riba Nasiah. Mereka Juga kerap SWAP menggunakan, Opzioni dan Lain-lain strumento yang Tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen Tadi Tidak memenuhi condizioni Costi Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh Dalam Islam Secara Benar Hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah Dalam implementasi FOREX Adalah bertangguh Dalam penyerahan Dari kedua-dua pihak. Tatkala itu menjadi AQAD Batal (Radd al-Muhtar ala ad-Durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka Hanya terlibat Dalam FOREX Jenis SPOT dan bukannya Jenis lsquoForward jika adapun Jenis avanti ia menggunakan konsep Al-WAD atau unilaterale Promessa dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang Pasti, Majlis Shariah mereka Telah meletakkan beberapa condizioni Costi dan bukannya Secara bebas begitu Sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung Sahaja) dan di Dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi Untung melalui cara FOREX Adalah Tidak halal di sisi Islam. Ia Adalah keputusan Pannello Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama contabile amp Revisione Organizzazione per le istituzioni islamiche (AAOIFI). Pannello Antara penasihat Shariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, il Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hamid Hussain Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai Lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, Pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat Unsur Judi atau Tidak apabila membeli dan menjual matawnag Hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci Oleh Jakim dan ISRA, mendapati Unsur Judi Adalah wujud maka semua Jenis forex trading Adalah HARAM. b - Kesohihan Dan kewibawaan Syarikat piattaforma dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan Bagi mengelak anda ditipu piattaforma Oleh Syarikat yang Tidak sebenar. Butiran terperinci piattaforma berkenaan ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika Tidak, transaksi eun Adalah syubhat dari Awal Lagi Keran terdapat Unsur gharar. b - piattaforma Jika tersebut punyai Wibawa dan diminuire Serta informazioni yang sangat mencukupi, perkara kedua Adalah menilai akta-Akata berkaiatan dengan Aktiviti ini dari Badan berwajib di Malesia. Ini Perlu Bagi memastikan anda Tidak terlibat dengan Aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua Juga Lelli, saya Kira transaksi Jual matawang Asing dan dan Simpan kemudian Jual semula apabila di prezzo tukarannya Naik Adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana prose ini dilakukan Secara ringkas dan Melihat pandangan tentangnya Islam. Setakat apa yang diterangkan Oleh individu yang terlibat dan yang Tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) I bis mempunyai modale minimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan Lain-lain, ia berbeza mengikut polisi Syarikat forex trading Masing-Masing. 2) Dengan modale ITU, pihak Syarikat piattaforma di forex trading ini akan membukakan Satu akaun khas Buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan Samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di Dalam akaun atau membuka kaunter Belian. Gambaran mudahnya Adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui piattaforma Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan Nilai matawang, didapati Nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala ITU, ia akan pulsante menekan Jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding di prezzo Belian asalnya Tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 ITU sebaik Sahaja transaksi Jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN sebahagian Sahaja, Jika Dalam contoh di ATAS, Hanya RM 40 dimasukkan, manakala Baki modale sebanyak RM 360 Hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini Tidak berlaku, Maka dari ia Lelli sudut Shariah, Namun Jika kelewatan berlaku, ISU Shariah di Sini Adalah berlaku penangguhan Dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut Garis Panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan serentak Secara (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah visto melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para ulama Telah bersepakat wajibnya condizioni Costi serah terima Dalam Satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara Hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai Bukti seperti resit atau nota Elektronik yang menunjukkan transaski SAH) (Syarah Sohih musulmana) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi Jual beli dilakukan, col respiratore modale dicampur Untung dimasukkan di Dalam akaun kita Tanpa sebarang Tangguh, dan Secara Automatik Juga kita boleh mengeluarkan Wang tersebut Tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat Syarikat Yang mensyaratkan minimo modale yang Tinggi seperti USD 1.000 dan jumlah Lain-lain. Untuk ITU mereka menawarkan APA yang dinamakan leva yangmana modale peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modale sebenar anda Adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau Secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modale anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1.000 atau Jika memilih 1: 100, beerti modale eun menjadi USD 10000. Con una quantità Baru Inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. L'uso di vari strumenti finanziari o di capitale preso in prestito, come ad esempio il margine, per aumentare il potenziale di rendimento di un investimento. La leva può essere creato attraverso opzioni, futures, il margine e altri strumenti finanziari. Per esempio, supponiamo di avere 1.000 a investire. Tale importo potrebbe essere investito in 10 azioni di azioni Microsoft, ma per aumentare la leva finanziaria, si potrebbe investire i 1.000 in cinque contratti di opzione. Si potrebbe quindi controllare 500 azioni invece di appena 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini Adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang Tidak di Dalam Milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual Adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut Oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, non 3504, 3283) Malah saya Juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan Oleh Syarikat ITU dikira sebagai pemberian pinjaman dan Sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau Tidak diketahui Oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali Lagi riba Telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah Oleh Islam dari berlaku di Sini, leva penggunaan 1: 1 Sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan Juga pihak Syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa commercio dijalankan. Dan Jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau APA yang chiamata di margine dinamakan, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter Satu Lagi Samada Jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, Jika semunya dilaksanakan dengan Jelas dan perancangan yang Betul. Setakat ini saya tidak Nampak adanya masalah Shariah Dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG Jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya Naik sedangkan ia Bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi condizioni Costi ini Adalah HARAM kerana sebab utamanya Adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai Oleh polisi Ekonomi di Dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan Ekonomi Dalam Islam, matawang Adalah mezzo di scambio Sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar diniagakan Bagi memperolehi Untung dari perbezaan nilainya. Kita Tahu Nilai matwang kini Tidak Lagi bersandarkan EMAS atau Perak, Wang Kertas hari ini (fiat money) Tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam EMAS dan Perak) kecuali nilainya Datang dari pasaran yang globale ditentukan domanda Oleh e offerta di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan Isteri makan bukanlah Satu bentuk kerjaya yang terpuji di Dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem Ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda Tidak ingin menerima padnagan saya, Tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani Dalam hal ini: Forex Commercio di valuta Con Mufti Muhammad Taqi Usmani Inviato: 11 Zul QaDah 1424, 22 novembre 2007 D.) è il Forex Trading valuta halal ho allegato un documento nel dettaglio gli aspetti del business. R.) Sono andato throught i documenti inviati da te. Io sono del parere che tali operazioni non sono compatibili con Shariah. La stessa condizione che non si può prendere in consegna della valuta acquistata rende inammissibile. Morever, ci sono altri elementi in base alla mia conoscenza che rende questo commercio illecito di Sharia, come ad esempio, vendite a termine, le vendite allo scoperto, ecc Questo è in aggiunta al fatto che le valute sono in origine un mezzo di scambio e dovrebbero essere scambiati solo per uso personale in diversi paesi. Per renderli un prodotto commerciabile solo per guadagnare un profitto è anche contro la filosofia di base di economia islamica. Vorrei non quindi consiglio di indulgere in questo commercio. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda mengenali Siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila Buka di Sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua Pemain forex, nota Dan jawpaan saya Inin Adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami Awam orang. Jika terdapat kesilapan Teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar informazioni kerana tentang tatacara di ATAS Juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Aggiungi questa pagina ai tuoi preferiti siti di social bookmarking più.

No comments:

Post a Comment